Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
In vogelvlucht iets over ons bestuur. We streven naar een bezetting van vijf bestuursleden met een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en twee algemene bestuursleden.
Ons clubje is enthousiast en voortvarend, we werken met veel humor, maar raken uitgedund. Wij komen handen tekort.
Vergaderingen zijn eens per maand en duren 1,5 uur. De tijdsinvestering is erg afhankelijk van welke taken een bestuurslid op zich neemt.
We hebben een jaarcyclus: in januari schrijven we de nieuwe ronde van de GLP uit in Nederland en Vlaanderen. Sinds 2014 hebben we ook prijzen voor jongeren van 12 t/m 15 jaar en van 16 t/m 19 jaar, naast die van volwassenen vanaf 20 jaar.
We hebben een netwerk van contactpersonen op de scholen in Gorcum en omgeving. We richten ons op alle niveaus van het onderwijs. Het is de bedoeling dat deze contactpersonen de GLP onder de aandacht van leerlingen en collega’s brengen en houden. GLP verspreidt posters op o.a. de scholen met de aankondiging dat de GLP weer een wedstrijdronde opent.
Het netwerk werkt niet op iedere school even goed, het staat en valt met het enthousiasme van de contactpersonen zelf.
De laatste jaren kiezen we een actueel thema dat maatschappelijk breed speelt. We maken in samenwerking met derden een lesbrief over het thema en verspreiden die via onze contactpersonen met als doel om de leerlingen in deze regio te bewegen mee te doen.
Het is de bedoeling dat de lesbrief door de docenten gebruikt wordt en dat de leerlingen de schrijfopdracht, het uitwerken van een verhaal of een gedicht, inzenden bij GLP.
De lesbrief wordt gepubliceerd op de website en via social media onder de aandacht gebracht.
Het boek wordt kleinschalig in de Gorcumse boekhandels aangeboden en is online op onze website verkrijgbaar.
De boeken worden vooral ingezet als relatiegeschenk en promotie. Zo krijgt ieder die er in staat een exemplaar en krijgen scholen in de omgeving van Gorinchem exemplaren, onder andere de contactpersoon, de mediatheek en de docentenkamer.
Tijdens de feestelijke prijsuitreiking worden de winnaars in het zonnetje gezet een is de presentatie van het jaarlijkse themaboek. De feestelijkheid is in een locatie die bij het jaarthema past.
In 2021 was dit op Slot Loevestein, met het thema Wat laat je na, hoe wil je herinnerd worden? in het kader van het Hugo de Grootjaar. In 2022 was het thema Water, vriend of vijand? in het kader van onder andere de landelijke vieringen rond de St. Elisabeths vloed en jubilea van de Waterlinies en de Waterschappen. De prijsuitreiking was in dat jaar bij Damen Shipyards. In 2023 met Tolerant - hoezo? was de feestelijkheid in Centraal Punt, een multifunctioneel en multicultureel centrum en in 2024 met het thema In beweging! vierden we het bij Typhoon, de Gorcumse Altletiek en Triathlonvereninging.
GLP heeft jarenlang workshops Schrijf jouw verhaal of gedicht met een enthousiasmerende schrijver of dichter aangeboden, voor 50% van de kosten voor de scholen in de omgeving, 50% voor GLP. Het animo om hier gebruik van te maken is de laatste jaren afgenomen. Wij bieden het nog op aanvraag aan.
In 2022 is er een cursus creatief schrijven in samenwerking met de BiebAanZet georganiseerd voor mensen met Nederlands als tweede taal (NT2). In 2024 volgde de workshop bij het ISK (internationale schakelklas voor gevluchte kinderen).
Het is ieder jaar een uitdaging om de begroting weer financieel gedekt te krijgen. Wij hebben een kleine stichting met een relatief eenvoudige boekhouding. Van de penningmeester wordt jaarlijks het financieel verslag verwacht. In overleg met het bestuur stelt de penningmeester de begroting op.
Het inbrengen van voldoende financiën, het aanvragen van subsidies en het werven van fondsen, sponsoren en donoren is de taak van de fondsenwerver.
Er zit veel werk in onze jaarcyclus en de taken zijn over de verschillende bestuursleden verdeeld. De taken zijn verdeeld naar de specifieke functies, alle niet specifieke taken zijn verdeeld over alle bestuursleden. Rekening houdend met de beschikbare tijd die ieder heeft en persoonlijke belangstelling en enthousiasme.
Er wordt uitgebreid geïnvesteerd in de PR. Onder andere berichten naar de contactpersonen, persberichten naar (literaire) media en social media. We werken met een objectieve jury en de winnaars van het voorgaande jaar mogen het jaar erop mee jureren.
Het stroomlijnen van de inzendingen in de database zodat er anoniem gejureerd kan worden, contact met winnaars, inzenders, juryleden, het organiseren van de uitreiking annex boekpresentatie, incidentele activiteiten tussendoor, het actueel houden van de website, er is veel te doen.
Redactie en uitgeven van het boek vergt veel tijd.
Nieuwe bestuursleden worden altijd voor een vergadering uitgenodigd om te kijken of het wederzijds klikt.
Neem contact op met Hilma Bruinsma, voorzitter Gorcumse literatuurprijs. Zij informeert u graag telefonisch of mondeling over de mogelijkheden.