Bekendmaking winnaars Gorcumse literatuurprijs 2019/2020!

Gezien de feestelijke uitreiking van de Gorcumse literatuurprijs (GLP) op 18 maart niet door kon gaan, worden de prijswinnaars bekendgemaakt via de pers en social media. De Stichting literaire workshop, die de GLP organiseert, beraadt zich op welke manier de prijzen alsnog uitgereikt kunnen worden.

De zes prijswinnaars van de Gorcumse literatuurprijs 2019/2020 zijn:

• Onderbouw verhalen (12 t/m 15 jaar): Nadine Koelewijn met Tranen van geluk uit Veen (Noord-Brabant), leerling van Gomarus Scholengemeenschap
  • Onderbouw gedichten (12 t/m 15 jaar): Anne-Lynn Knibbe met Vrijheid uit Gorinchem (Zuid-Holland), leerling van Gomarus Scholengemeenschap
  • Bovenbouw verhalen (16 t/m 19 jaar): Lianne Smitsman met Levenslicht in de duisternis uit Waardenburg (Gelderland), leerling van Gomarus Scholengemeenschap
  • Bovenbouw gedichten (16 t/m 19 jaar): Annemijn Smits met Door de ogen van de wereld uit Rijswijk (Zuid-Holland), leerling van Gymnasium Camphusianum
  • Volwassenen verhalen (20 jaar en ouder): Corry Bloodshoofd-Breeden met Eindelijk vrij uit
    Dalem (Zuid-Holland)
  • Volwassen gedichten (20 jaar en ouder): Gino Dekeyzer met 6 april 43 uit Assebroek (België)

De Stichting literaire workshop wil alle deelnemers en de juryleden van harte bedanken voor hun tijd en inzet om van de Gorcumse literatuurprijs ook dit jaar een succes te maken. Het thema Vrijheid! bracht 150 inzendingen. De winnaars worden ieder jaar op diverse podia uitgenodigd om hun werk te presenteren. Het is een wezenlijk onderdeel van het jaarlijkse prijzenpakket. Dit jaar zijn de winnaars, in het kader van 75 Jaar Vrijheid, ook op diverse gelegenheden rond 4 en 5 mei vieringen uitgenodigd. Door de maatregelen omtrent het coronavirus is het vooralsnog niet bekend welke van deze door kunnen gaan. De actuele stand van zaken is te zien op www.gorcumseliteratuurprijs.nl en te volgen via sociale media.

De Gorcumse literatuurprijs, voor Nederland en Vlaanderen, vanaf 12 jaar, wordt sinds 1988 door de Stichting literaire workshop uitgeschreven.